Friday, 3 July 2009

TOKWAN OH TOKWAN


Setiap insan akan tua
Setiap insan akan lalui berbagai perubahan pabila meningkat usia
Setiap insan akan diambil kembali setiap anugerah secara perlahan2 di usia tua oleh Allah S.W.T

Kulit akan berkedut
Mata akan rabun
Rambut hitam akan putih
Ingatan akan cepat lupa
Gigi satu persatu akan tumbang
Dulu sihat kini sakit sana sini
Tidur malam kurang lena
Telinga dulu jelas pendengaran kini entah2 apalah kadang2 dengar kadang2 tidak
Bagi yang memang pot pet masa muda lagi cerewat kot ketika tua (wallahua’lam)

Ku nak sentuh kisah pendengaran
Yang buat aku ketawa hingga kini bila diimbas kembali perbualan makcik A dengan bapanya
(bapa makcik A ni aku panggil tokwan dan aku bukan hina tapi sebab lucu) sebab aku tahu setiap insan akan lalui semua ini pabila menjangkau ke sesekian umur .

Tokwan: petang ini minum ayaq apa? (ayaq : loghat kedah bagi air)
Makcik A: air teh
Tokwan: hah! Bancuh ayaq apa?
Makcik A: air teh, air teh, air teh (meninggi sedikit suara)
Tokwan: ishhhh, hampa ni, aku tanya minum ayaq apa? (hampa : loghat bagi kamu)
Makcik A: (mendekatkan muka supaya faham bila tengok pergerakan mulut)
Tehhhh, tehhhhh, tehhhhhhhhhhh
Tokwan: aku tak faham apa hampa cakap
Makcik A: ayaaaqqqq teeeeeeehhhhhhhhhhhh (semakin kuat suara)
Tokwan: tak pa la. Hampa buat2 la pekak, nanti tuhan bagi hampa pekak baru hampa tau.
(sambil berlalu pergi)
Makcik A: terpingga2 dan kepenatan setelah penerangan tak difahami sampai ke sudahnya.
Tokwan : ayaq apa?
Maktik A: teaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Tokwan: oh, tea ka. Len kali sebut la tearrrrrrr.

Esh2 lawak sungguh. Makcik A suruh tokwan pakai alat pendengaran setiap hari, biasalah manalah dia mahu. Dia cuma pakai ketika ke masjid atau keluar rumah sahaja.

Setiap yang muda pasti akan tua,
Setiap yang dipinjamkan akan diambil kembali.

20 comments:

e d said...

nice entri..
hehe..
anyway im new here..
can we be friends?
salam perkenalan :)

Portgas .D. Ace said...

mne pictre tok wan??

ayien ; iena said...

yup2!
tul tu.
ngee~

nbk said...

mana tahann :))

miss.lolypop said...

air teh air teh
neyy dk air teh man tokwan tuh nk paham
ckp la air tea . baru dya paham
wahahahha

Tikah said...

haha
tear

kery said...

hahahaha..
lawak tahap cipan..
tapi btol gak..
mane taw nanti2 kite plak yg jd mcm tuh..
ish2..
dahsyat kan...

Fadz said...

=)

que said...

hampa wat la cita tokwan ni...sat g hampa tua,sok ada la orang yg tulih hal hampa plak...wawawa =D

gamba sangat nice,masih tidak percaya dengan kamera...musti slr nieeeee

chapter 14 said...

ed : thanks, nak kawan? hahah. jom2

chapter 14 said...

portgas ; pic tokwan x hot. pic cucu dia hot laa. haha

chapter 14 said...

iena : hehe :)

chapter 14 said...

nbk : dugaan. cobaannnnnnnnnnnnnnnnnn

chapter 14 said...

adilah : pandai la dia tu. haha.

chapter 14 said...

tikah ; awt? x dngaq jugak ka?

chapter 14 said...

kery : haha. cipan tu napa x buang ja N tu. esh2. haha. lawak la sangat. tak mau pekak buleh dak? haha. kery bakal doktor kn? taw dak camna tak mau bagi pekak?

chapter 14 said...

fadz : senyum ada makna tuu

chapter 14 said...

que ; takpa. cucu kami semua baik2 blaka. haha.

chapter 14 said...

SAYANG SEMUA.

Adah said...

hang.. cte cm tok jaaaa...

dah habis baca? tekan lah. upah saya sikit :P