Tuesday, 25 August 2009

Gula oh gula


Mula2 mama tak berapa kisah sangat pasal gula sebab masih ada stok. Ingatkan masalah gula ni sat saja. Tut2 gula di rumah makin susut maka terjadilah satu kisah.

Mama: Syifa, mama cari rata2 kedai semua tak ada gula. Apa kata Syifa masuk kedai sana, mama masuk kedai sini, kot2 ada gula. Belilah 2-3 kg kalau boleh. Kalau terserempak dengan mama dalam kedai, Syifa buat2 tak kenal tau !

Saya: oke lah.

Maka mulalah saya masuk satu kedai tu. Kedai tu cuma jual 1 kg setiap orang. Dalam masa dok tunggu nyonya dok timbang gula, mama masuk kedai tu juga. Saya terlupa pesanan mama tadi apa tah?.

Tetiba terpandang mama dengan selamba saya berkata

Saya: laaaaa, buat susah2 mai kedai ja, yang mama mai kedai wat apa?

Lantang sungguh suara saya hingga mama cepat2 buat : shhhhhhhhhhhhhhhh. Sambil mengenyit mata. Seb bek nyonya tu tak perasan. Apa lagi saya gelak bagai nak rak (bila teringat pesan mama sejak dari tadi lagi). Mama boleh buat dekkkk je. Mama dapat 1 kg. saya dapat 1 kg. Saya pergi ke kedai seberang jalan pula. Bila masuk2 nampak mama tengah beli gula, saya tergostan, takut orang perasan dua beranak nak beli gula serentak. Sekali lagi saya gelak sebab terpaksa menyorok balik tiang. Sebaik mama keluar dari kedai tu, mama buat2 tanya :

Mama: Syifa, mama apa khabar? Mama tak mai ke? Nak beli apa?

Saya tak dapat nak tahan lagi dengan lakonan dan gurauan mama, saya gelak sampai terduduk2. Bila reda barulah masuk kedai yang mama masuk tadi. Rupa2 tauke kedai tu perasan kot lalu bertanya :

Tauke : yang tadi tu mak hang ka?

Saya : dak aih, mak kawan saya. ( gula punya pasal terpaksa berlakon la pulak ).

Itulah lakonan saya dengan mama dalam detik2 ketandusan gula. Tapi tak pa, dah dapat 4 kg gula kerana sebelum ini kebanyakan kedai yang saya pergi tiada gula langsung.

Sebagai langkah berjimat: kalau air manis sentiasa ada atas meja 1 teko dan 1 jug dalam peti sejuk, ooooo terpaksalah digantikan dengan satu cawan atau 1 gelas sahaja atau mama kena beli air ready made kat supermarket.

Sebagai pemanis, senyumlah semanis gula, yang ni gerenti tak kena penyakit kencing manis, free tak payah beli kat mana2 kedai dan satu lagi sedekah senyuman mendapat pahala (tengok2 sama kepada siapa yang kita senyum, silap2 senyum, dia ikut sampai rumah, nala punya bahaya). Barulah nak tersengeh.

32 comments:

kawaiihajar said...

wahh lakonan trbaek syifa ((:

nbk said...

:) <-- senyuman ni maneh kalah gula aih. serius

FreakinEYNA said...

HAHAHA best job ;D

♥ Cik Cimi ♥ said...

perghh.
bgus btol ank branak nih.
nk wt cm nih gak ley x?
winkwink.

angkasa said...

tudia smp kena blakon
aiyark!hehe

Nad.Cydot said...

wah! lakonan anak beranak yang agak menarik.
hee~ good job.
iera un mcm ni gak ngan mak iera. hee~

que said...

polisss...
tangkap die...
penyelewengan...
patot ar quek cari gula takdak...
rupanya ade family da sebat 4 kilo...
weyh2...

(konfius dengan gambar diatas...sangat unrelevant...taw la kembau, jgn la nak introduce)

aidafada said...

weh cipak
mak ang lwk gila
hahahahahahahhaahahaha

kery said...

hello shifa..lame tak gr berita..ape khabar? ok? life ok?
Hahahaha
Bkn ape, dah lme tak blogging...salam ramadhan ek..

Tikah said...

kwan nak berlakon x jadi
xD

chapter 14 said...

hajar : haaa. tengok la sapa yang blakon

chapter 14 said...

nbk : kalah gula ka madu?

chapter 14 said...

eyna : pelakon part time

chapter 14 said...

cik cimi : boleh2. boleh blah. ahha. joke2

chapter 14 said...

angkasa : jom marah orng yang seludup gula

chapter 14 said...

iera : jom buat geng kalau sama. ahha :)) =))

chapter 14 said...

que : tak payah pggei polis jauh2. syifa pon dah polis.

haha. bukan nak introduce kembaq. syifa saja ambik gmbaq peluk ngn dia. sebab masa syifa peluk dia. syifa bygkn peluk que. kn muka hampa dua sama. ahahha

chapter 14 said...

ilah : mak sapaaaa. hek eleh. rindu ang wei

chapter 14 said...

kery : semua oke. slam ramadhan balik ye. kat sana macam mna puasa? best dak?

chapter 14 said...

tikah : kawan ampa gak

kery said...

alhamdullillah gak..ok je..just rindu gle bukak posa kat malaysia..bazar ramadhan..murtabak,ayam percik..adeyh..mngidam nih

emo_frog said...

funny..
like reading your post..

chapter 14 said...

kery : haaaa. tulaa. sapa suruh belajar jauh2 sangat. joke2. balik la malaysia.

chapter 14 said...

emo frog : waaa. ni yang buat saya syg kt pengkomen blog saya nih

kery said...

sayangi lah pengomen anda..hahaha..balik hujung tahun nih..stay satu mlm kat kl, then baru balik borneo...enjoy kat kl, shopping2, mkn puas2 dulu..best2.tak sbr balik mlysia dowh..hahaha

nurulsyifa said...

haha . spoting gela mama syifa en ?:D

chapter 14 said...

kery : aik? raya tak balik?

chapter 14 said...

syifa : terkelu aih sebab nama sama sngat. ahaha. mama saya sporting? haha. mama sapa tengok la. anak dia pon sporting

Fadz said...

kena dpt award ni.
redcarpet.
haha

chapter 14 said...

haha. hebat kan?

aidafada said...

rindu ang jgk.
nt raya soh mak ang msak sdap2
aku pi la :D

chapter 14 said...

ang punya pasai. takpa. siput retak ribu kt ang

dah habis baca? tekan lah. upah saya sikit :P