Wednesday, 4 November 2009

tak best pon


Aku dan mama dalam perjalanan ke Alor Star untuk menghantar baju tempahan kepada kawannya. Di pertengahan jalan, tiba2 kawan mama telefon, suruh mama tunggu kat tepi garden sebelah stadium. Sesampai di tempat yang dituju, orang yang ditunggu tak sampai2, mama pun mulalah tutup aircond, bukak cermin dan pintu kereta, sembang punya sembang, akhirnya kawan mama pun sampai. Selesai semua, aku dan mama terus ke Pacific Malls untuk beli sesuatu. Mama turun dulu, yang aku masih tercari2 sesuatu tak jumpa2. jengok habis bawah kusyen, cari punya cari bagaikan nak rak, akhirnya baru aku ingat, kasut aku tertinggal dekat tempat tadi (semasa bersembang, kaki aku dok kat luar keta). Nah aihhh. Naik keta tak pakai kasut. Apa lagi, terus bergegas ke tempat tu semula. Tok sah dok kata apa la, mama pot pet pot pet sampai sakit pala. Nasib baik jumpa. Kasut aku dok tersusun elok di tengah2 kawasan tandus dan gersang. Nasib baik tak hilang.

Ini adalah gara2 mama aku tegur sepasang selipar yang masih elok lagi ditinggalkan oleh mana2 orang di tepi jalan semasa aku dan mama baru nak mulakan perjalanan ke Alor Star. Agaknya semasa orang tu nak naik bas atau teksi kot kot je nah, mungkin terlupa ingatkan nak masuk rumah kot (dalam otak dok ingat rumah la tu), maka ditanggalkan selipar (yang pasti semasa turun bas atau teksi tentulah tercari2).

Satu lagi, semasa balik dari sekolah, waktu tu lapaq nasi tak sangga dah, mata dah naik kelam, terkam punya terkam ternaik kereta orang lain yang sama jenis, sama warna. Masuk dok elok dah baru perasan tersilap keta. “Oppps silllaaapppp” dua perkataan yang terkeluaq dari mulut aku. Alamak, malunya aku, tergelak sampai nak terkencing aku dibuatnya. Yang lucunya, pemandu kereta tu tercenggang2, tak terkata apa2. Terlopong mulut. Awat tak terkejut, sepatutnya budak lelaki yang naik kereta tu tiba2 aku yang naik. Mana tak terkejut. Mampuih gak. Yang mama dok perhati dah. Sah aku naik kereta orang lain. Dia dok gelak sorang2. setelah masuk kereta aku, apa lagi, aku renggah gelak semahu2nya (biaq pi orang kata aku tak sopan pun). Lawak gila kot petang tu.

11 comments:

Mr.S said...

salam ziarah :)

cantik pics2 dlm blog ni :D

Aiman said...

haha
malu weyh
naik keta org lain...
:))

que said...

hahahahahahaha... mamai~

syed abu bakar said...

ish
malu gila klau ak jdi ang,
klau ak,ak ambik muka sapa buh kt muka ak..

hahaha..
cik mot jgn buat dh
malu eh

joegrimjow said...

xpernah lagi la berlaku camni
hehe
klu berlaku pon
ishh
malu gak r

-luqman- said...

haha.. steday arh
;D

chapter 14 said...

mr. s : thnks for stopping by. lawat2 la selalu.

tak cantik mana pon. besa2 ja

chapter 14 said...

aiman : mau tau. huuuuu

chapter 14 said...

que : dak aih. lama dah bangun tdoq masa tu

chapter 14 said...

syed : ha ! hang tau takpa. buh muka ang la sebagai cover. hehe

chapter 14 said...

joe : tahu tak pa. memang malu

dah habis baca? tekan lah. upah saya sikit :P